Subject: FW: EOS-iga kohtumise jätkuks
From: "SM Info"
To: "SM Info"
Date: Tue, 4 Jun 2024 16:01:33 +0300

From: Eesti Ortodontide Selts <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Friday, May 24, 2024 9:14 AM
To: Riina Sikkut <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Anette 
Mäletjärv <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Rasmus 
Sinivee <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: EOS-iga kohtumise jätkuks

Lugupeetud terviseminister Riina Sikkut, nõunikud Anette Mäletjärv ja Rasmus 
Sinivee

Täname teid veelkord, et leidsite aega meiega 22.aprillil kohtuda.

Nagu toimunud kohtumisel lubasime, hoiame teid ortodontia ravijärjekordade 
küsimuse lahendamisega kursis ja oleme olemas juhul, kui teil on küsimusi 
või soovi võtta sel teemal sõna.

1. Kaardistasime järjekorra keskmist pikkust töötavate ortodontide seas ning 
hetkel on reaalne järjekord alla aasta. Uuringu kokkuvõtte leiate manusest.

Arvestades, et ortodontias vajab vaid 3% juhtumitest kiiret sekkumist ja 97% 
ootab ravi kuni mitu aastat, on tegu adekvaatse järjekorraga.

2. Spetsialistide arv natuke kasvas: Eestisse tulid tagasi arstid Londonist 
ja Šveitsist, lisaks alustab tööd ka uus resident. 71 töötava spetsialisti 
asemel on Eestis nüüd 73 arsti, mis on kõvasti üle Euroopa keskmise (rohkem 
kui 5 spetsialisti 100 000 elanikkonna peale, arenenud Euroopa riikides nagu 
näiteks Itaalia on see alla 3).

3. Tegime ka põhjaliku palgauuringu ning keskmiseks ortodondi palgaks osutus 
alla 7 000 euro/bruto. Võtsime väga konservatiivselt aluseks 40 tundi 
arstitoolil, ehk reaalselt on number veelgi väiksem. Uuringu kokkuvõte on 
samuti leitav manusest.

4. Tegeleme pidevalt hambaarstidele ortodontia alaste täiendkoolituste 
organiseerimisega. Selle aasta augustis korraldab EOS loengupäeva, mis on 
mõeldud erinevate hambaravierialade vahelisele koostööle. 
Interdisciplinary-treatment. Ortho-perio. Ortho-prostho. Ortho-implants. 
Lektoriks dr Liwia Minch Wroclawi ülikoolist Poolas.

5. Tervisekassa kinnitas raviteekondade kiirendiprogrammi konkursi: 
<https://www.tervisekassa.ee/raviteekondade-arendamine> 
https://www.tervisekassa.ee/raviteekondade-arendamine

6. TÜK eestvedamisel on erialaselts kaastatud laste suutervise teekonna 
programmi. Oleme saatnud oma nägemuse patsiendi teekonnast hambaarsti 
juurest eriarsti (ortodondi) juurde, mille oluline osa on hambaarsti ja 
ortodondi vahelise e-konsultatsiooni tööle saamine.

Hetkel teeme koostööd Sotsiaalministeeriumi ja selle allaasutustega, et 
leida kompromissi Hambaarstide Liiduga, kes üritavad läbi suruda kehtiva 
seaduse sõnastuse täpsustamist või suisa seadusemuudatusi, mis lubaksid 
ortodontilise ravi osutamist ka hambaarstidel.

Nii ametnike, kui ka EOSi, hinnangul ei tohiks seda lubada - tegevuse 
laiendamisele peaks eelnema põhjalik väljaõpe ortodontia valdkonnas. Selles 
osas on Eesti Ortodontide Selts juba ka dialoogis Tartu Ülikooliga.

10. mail toimus ortodontide aastakonverents, kus oli arutlusel ka, kuidas 
jõuda e-konsultatsiooni juurutamiseni ning erinevad teenusepakkujad 
tutvustasid oma lahendusi.

Töötame hetkel pühendunult just selle lahendusega ja usume, et varsti saame 
jagada positiivseid uudiseid.

Lõpetuseks soovime ka toonitada, et igapäevaselt on ortodontide ja 
hambarstide vahel hea koostöö, hetkel toimuvad veidi kuumaks aetud arutelud 
käivad kõik uue teenuse, kaperavi tegemise, ümber.

Täname veelkord, et olite nõus kohtuma ja viima ennast kurssi meie valdkonna 
muredega.

Kui teil tekib sel teemal küsimusi või mõtteid, oleme meeleldi abiks.

Lugupidamisega

Eesti Ortodontide Seltsi nimel

Katri Herman

Liis-Eleen Kalmer